Kulturkollo möter: Sara Rapp Acedo

Linda
SaraRAcedoSara Rapp Acedo är formgivare och gör fantastiskt snygga bokomslag. Att kontakta just henne till vår ytliga vecka var därför en självklarhet. Bokomslag är viktiga och inte sällan får ett snyggt omslag mig att köpa en bok, som jag annars kanske inte hade köpt. På samma sätt kan ett fult omslag avskräcka mig. Här berättar Sara Rapp Acedo om varför hon gör just bokomslag, hur omslag växer fram, vem som bestämmer vad och vad som inspirerar henne.

När jag ser dina omslag verkar det som att texten, dvs bokstäverna och typografin, är viktigast. Varför har det blivit så? 

Texten ÄR viktig för mig, i flera bemärkelser. Dels så tycker jag att det är viktigt att omslagets utformning, stämning och innehåll korresponderar med innehållet, så jag läser alltid boken innan jag skissar – om det finns något att läsa, och på ett språk jag förstår.

Typografin/bokstäverna/texten på omslaget är också mycket viktig för mig. Grunden till de flesta av mina bokomslag kanske. Jag ser, när jag jämför mitt arbete med andras, att jag ofta låter typografin ta plats. Och varför inte, när typografin går att variera i oändlighet. Jag tycker både om att arbeta med satt och handritad typografi.

Hur kommer det sig att du började designa just bokomslag?

1_schulze_clara_omslagJag började med att läsa väldigt mycket som barn och tonåring (det gör jag fortfarande). Mina närmaste vänner och jag pysslade och ritade också mycket (de andra är illustratör/formgivare respektive modedesigner idag).

Min mamma arbetade inom den grafiska industrin (jag minns också att jag redan som femåring jämförde gemena g på en stor plansch med typsnittsprover vi hade hemma) och senare med produktionen på bokförlag så jag blev tidigt medveten om att det överhuvudtaget fanns ett sådant yrke som bokformgivare. Förlagsvärlden är väldigt homogen och skrämmande många i den är barn till andra förlagsarbetare. Det här är naturligtvis ett stort problem som jag upplever att förlagen faktiskt är skitdåliga att göra något åt.

Efter gymnasiet började jag arbeta som assistent hos en formgivare med inriktning på böcker och sen har jag helt enkelt inte kommit på något roligare att jobba med.

Hur går processen till när ett bokomslag växer fram?

Oftast får jag ett mail eller telefonsamtal (oftare det förra) från en förläggare som undrar om jag villl och har tid att åta mig ett uppdrag). Sedan skiljer sig processen väldigt mycket åt. Ibland får jag en brief, oftast bara ett manus. När jag läst försöker jag prata/maila med förläggaren om mina och deras tankar om boken. Sedan skissar jag. Sen tar kanske jag och förläggaren en vända med korrigeringar/vidareutvecklingar av omslagen innan de skickas vidare till författare och resten av förlaget.

Jag upplever det som att författarna generellt sett är mer inblandade i omslagsarbetet idag än tidigare. På gott och ont. Sista ordet har förläggaren alt. marknadsavdelningen (beroende på hur mycket förlaget tänker sig att boken ska sälja). Men man kör inte över författare så klart.

Vilket av dina omslag är du mest nöjd med?doden_i_floden_RGB-424x600

Det jag ännu inte gjort. Omslagen är alltid mer fantastiska som idéer än när de är färdiga.

Men jag tycker mycket om Norstedts klassikerserie som jag arbetat med i flera år och min serie med Agatha Christie-böcker åt Bookmark och Novellix. Och min Lena Andersson-pocketbox åt Natur och Kultur som jag just skickat till tryck.

Vilket var en stor utmaning? Varför?

De svåraste omslagen är de där en tycker texten är fantastisk, det är lätt att vilja för mycket då. Det är också svårt med förlagsarbetare och författare som går in och detaljstyr ens arbete tills det inte finns någon energi kvar i projektet. Att hantera kritik och göra om och tänka nytt är en stor del av arbetet. Men ibland blir det nästintill surrealistiskt, särskilt när många har (oftast olika) åsikter.

Hur har du utvecklats över tid? Går det mode i omslag?

Det tog mig rätt lång tid att utveckla en egen stil (eller flera), antagligen eftersom jag lärt mig yrket genom att arbeta och inte genom att gå i skola (där jag har bilden av att det finns mer utrymme att experimentera och hitta »sig själv«). Jag försöker också utvecklas hela tiden, bland annat genom att arbeta med saker jag tycker är »fula« (exempelvis färgkombinationen gult och grått) eller genom att arbeta tydligare konceptuellt. Jag får ganska många förfrågningar om serielösningar och det är väldigt roligt!

Jag arbetar mer illustrerat idag än förr, även om jag gör en hel del fotografiska och rent typografiska omslag också.

1_Nasling_KapituleraSjälvklart går det mode i bokomslag, jag tycker mig se att med en ny generation formgivare (åttio- och nittiotalister) så går trenden från det handgjorda till mer vektorbaserat och experimentellt. Mer dataeffekter. Något slags nittiotalsretro kanske?

Bokomslagsformgivare är liksom andra underställda större trender som vi kanske inte alltid är medvetna om, till exempel så dyker det plötsligt upp en massa aprikosa tröjor och soffbord och böcker i affärerna och de har ju skissats fram utan att de respektive formgivarna sett vad de andra gjort.

Har du någon konstnärlig förebild?

Många. När det gäller bokformgivning: Peter Mendelsund, Irma Boom, John Grey, Coralie Bickford-Smith m.fl.

Som många i vår tid är jag också kanske mer intresserad av processerna än resultatet.
Exemplevis har jag på senare också läst många böcker av kvinnor som handlar om hur en får ihop ett kreativt yrke och ett liv utanför det, särskilt föräldraskap, eftersom det är något som jag själv tycker är svårt i perioder.

_________________________________________________________________________

Vill du se fler av Sara Rapp Acedos omslag hittar du hennes hemsida här.

Foto: Privat

Linda

Storläsare som blandar friskt bland olika genrer. Föredrar dock ganska så svarta samtidsskildringar för gamla och unga, gärna skrivna av kvinnor och gärna från Sverige, Storbritannien eller Frankrike. Reser också ofta till avlägsna platser med hjälp av böcker.

Visa alla inlägg av Linda →

En tanke på “Kulturkollo möter: Sara Rapp Acedo

  1. Min favoritformgivare när det kommer till bokomslag, vid sidan av finska Sanna Mander (som bland annat gjort omslaget till Philip Teirs ”Vinterkriget”), kul att ni intervjuade henne!

Kommentarer är stängda.