Dagens kulturkollotips: 3 bra högläsningsböcker

carolina-top

Idag vill jag helt enkelt tipsa om tre riktigt bra högläsningsböcker. Jag har ett antal favoriter som jag alltid kollar om de finns inne när lärare eller andra låntagare kommer in till biblioteket där jag jobbar och frågar efter högläsningstips. Två av dessa hör till dem – den tredje är helt ny men kommer säkert att vara ett av de där säkra korten framöver.

(Om högläsning har jag annars mycket att säga, och har skrivit massor om hur bra jag tycker det är. Här hittar du ett samlingsinlägg med länkar.)

jag-ar-jag

Jag är jag (Emma Adbåge) handlar om Mickan som är åtta år och går i andra klass. Korta kapitel, roligt och fundersamt, om sånt som åttaåringar gör i skolan och hemma, vad de tänker på eller vad de är rädda för… mycket igenkänning för barn i samma ålder!

en-myras-liv (1)

En Myras liv (Linn Gottfridsson) påminner ganska mycket om Jag är jag med de korta kapitlen och vardagslivet – fast här är huvudpersonen Myran, en kille som går i förskoleklass. En Myras liv har dock lite mer svärta eftersom Myrans föräldrar bråkar alltmer med varandra (och då pratar de engelska för att Myran inte ska förstå vad de säger, men klart han fattar att de är arga?) och så småningom flyttar de isär.

bambis-bok brummas-bok

Brummas bok och Bambis bok (Pernilla Stalfelt) hör ihop, men kan absolut läsas var för sig. Bambi och Brumma är katter, och får själva berätta i mycket korta kapitel med lättläst text om sina liv. Det är gott om Pernilla Stalfelts egna illustrationer, minst en per uppslag. För alla kattälskande barn som både vill få katternas egna syn på saker och ting och få veta mer om katter (ibland känns de nästan som faktaböcker också).

Dagens_liten

6 kommentarer Lägg till din
  1. Hej! Jag gillar er blogg, då jag får en massa bra tips! Idag skriver ni om högläsningsböcker och det där med högläsning är något som jag förespråkar i all undervisning och i alla åldrar. Då jag arbetar som lärare på gymnasiet skulle jag gärna vilja få era bästa tips på högläsningsböcker för gymnasiet. Vilka böcker skulle ni lyfta fram?

    Tack på förhand!

    /Jenny

    1. Den jag kommer att tänka på allra först är suveränt bra ”Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian” av Sherman Alexie. Både rolig och tänkvärd och så kan jag tänka mig att den funkar att läsa högt (även om jag själv aldrig gjort det).
      Och Shaun Tans ”Berättelser från yttre förorten”!

      1. Jag läser mest noveller högt, men började fundera på din fråga och blev lite sugen på att läsa böcker högt också. Jack av Christina Lindström tror jag skulle fungera riktigt bra i ettan. Annars kommer mina elever i år att läsa Pojkarna och/eller När hundarna kommer pga författarbesök, de kan säkert fungera som högläsning också. Chimamanda Ngozi Adichies bok Alla borde vara feminister har jag tänkt att eleverna ska läsa i år, den skulle nog också fungera som högläsningsbok. Eller klassiker som Norrtullsligan och En underjordisk dagbok. Jag planerar också ett projekt med normbrytande böcker, där t.ex. Om jag var din tjej ingår och Du, bara. Det är bra böcker, men den senare är kanske lite för explicit för att jag skulle vilja läsa den högt.

        1. Ja, jag hade nog blivit lite röd om kinderna av att läsa Du, bara högt 🙂 – men fantastisk bok!
          Och Jack är så bra – Christina Lindström skriver suveränt. Kolla även in hennes ”Hälsningar från havets botten”, också om gymnasieungdomar!

  2. Fina tips som jag ska ta med mig in i den nya terminen. Jag älskar högläsning och brukar alltid påminna om att det finns många bilderböcker som passar att läsa högt upp i åldrarna – säkert ända upp i gymnasiet. I en kort text med bilder som förstärker så blir språket tillgängligt även för de elever som inte har ett så rikt språk, dramaturgin blir överskådlig, karaktärerna är ofta få och tydliga och samspelet mellan text och bild är spännande att utforska. Med femmor/sexor har jag bl a jobbat med bilderböcker av Ulf Stark, Eva Lindström, Barbro Lindgren och Ulf Nilsson. Ibland visar jag bara illustrationerna, ibland läser jag bara texten – man kan variera arbetssättet och texterna är korta vilket gör att det funkar att göra både korta och långa teman med dem som grund.

    1. Bilderböcker är väldigt bra att läsa högt och prata om! Och ja, håller med om att de säkert kan användas även på gymnasiet. Nu skrev jag ju redan om Shaun Tan ovan, men Tans bilderböcker är mina bästa exempel på bilderböcker som läsare i alla åldrar kan diskutera länge.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.