Femteklassare pratar om böcker – men vilka böcker?

carolina-top

Jag har haft ganska många bokcirklar med barn som går i femte klass. Att sitta med på en bokcirkel där barnen själva har kommit igång och har mer eller mindre vilda diskussioner om en bok de alla har läst kan vara något alldeles fantastiskt, faktiskt. Det kan också ganska lätt bli precis tvärtom – att jag inte har “suttit med” utan varit tvungen att leda samtalet eftersom barnen inte kommer igång med pratandet så värst bra alls. Visst blir bokcirklarna olika beroende på vilka barn som är med – men allra viktigast tycker jag det är att hitta de där böckerna som verkligen fungerar till bokcirklar för barn. De som får dem att börja prata med varandra om boken de läst innan de ens har satt sig ner runt bordet.

Även om det helst ska vara en liten grupp (så att alla barn kan/vågar komma till tals) på kanske 5-6 barn så har de alltid olika förutsättningar. En bra bokcirkelbok ska då vara sådan att alla barnen i gruppen kan läsa den, och förstå innehållet. Först därefter kan det bli  några bra diskussioner om det lästa. I början när jag var cirkelledare för barn plockade jag fram för svåra böcker, och fick snart inse att en del barn i femman helt enkelt inte hängde med på perspektivväxlingar eller hopp i tiden av något slag. Så det fick bli böcker med rak handling och ett fåtal personer att hålla reda på – ändå helst spännande och med saker som man kunde ha olika uppfattning om. Här är några böcker som har funkat bra i flera av bokcirklarna jag har suttit med i:

(om jag har skrivit ett inlägg om boken så är har jag länkat till det)

Nyckelbarnen av Sara Kadefors

Antikvariat Blå Spegeln – av Martin Widmark

Rico, Oscar och skuggorna i gårdshuset – av Andreas Steinhöfel

Tonje och det hemliga brevet – av Maria Parr

Pappan med de stora skorna – av Moni Nilsson

Tvillingsjälar av Jacqueline Wilson
(har faktiskt funkat bra trots att det är ett växlande berättarperspektiv mellan de två olika tjejerna)

Äventyrsveckan – av Sofia Nordin

Syltmackor och oturslivet – av Maria Ehring

Som trolleri – av Mårten Melin

Aldrig som de andra – av Peter Arrhenius

SMS från Soppero – av Ann-Helén Laestadius

och så som en bonus utöver dessa tio: alla Ingelin Angerborns rysare för mellanåldern fungerar hur bra som helst: För alltid, Tredje tecknet, Rum 213, Månfågel… De är praktiskt taget som gjorda för bokcirklande med barn i den här åldern.

4 comments Add yours
  1. Tack för många tips, själv älskar jag Angerborns böcker. Och dottern är snart nog gammal att jag kan dela dem med henne. Vad tycker du om “Jag & du” och “Hon & han” av von Bredow? Borde inte de vara bra att cirkla?

    1. Jo, jag tror att von Bredows böcker skulle vara utmärkta att bokcirkla för barn på mellanstadiet! Jag hade inte cirklarna senaste året så kunde inte testa Du & jag som är den jag har läst, men det finns verkligen mycket att prata om i dem, och mycket igenkänning tänker jag mig.

  2. Vilket fint inlägg. Önskar att vi kunde ha liknande på vår skola. Vi försöker att få till det med läraren som ledare men det vore ju guld med en bibliotekarie som håller i det.

    1. Tack!
      Allra bäst tror jag det vore om man kunde vara flera som höll i det. Det sättet jag cirklade på (har inte haft cirklar senaste året pga lite omorganisation) krävde att jag satt med i många, många cirklar eftersom grupperna var så små och träffades 2-3 ggr varje grupp per bokläsning. Hur entusiastisk man än är så blir det ganska för mycket. Toppen hade varit om kanske flera lärare, kanske fritidspersonal också, utöver bibliotekarien kunde leda flera cirklar samtidigt. Jag vet att det har gjorts på någon skola och det lät så bra det där med samarbete kring bokcirklar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.