Behöver vi ett nytt pris?

Jag måste säga att min första reaktion var riktigt positiv när jag hörde om det nyligen instiftade Adlibrispriset. Nu är jag lite mer kluven. Adlibris (?) har valt ut ett antal titlar i kategorierna årets roman, deckare, feelgood, fakta, kokbok, barnbok och ungdomsbok.

Befriande opretantiösa kategorier och skönt med någon som väljer att skilja på barn- och ungdomsböcker. Meningen är att vi, gemene man, ska få rösta på våra favoriter, precis som i Bonnier bokklubbars “Årets bok”. Vinnarna presenteras sedan den 24:e januari.

Sedan kommer petnoga skeptikern i mig fram.. För vilka är det som står för urvalet t ex? Och hur har man gått tillväga? Topplistor? Dessutom har jag bara läst om priset på Adlibris facebooksida, och hos folk som länkar till just Adlibris facebooksida. Jag må vara dum i huvudet men jag lyckas inte hitta något om det på Adlibris hemsida? Det är definitivt ingen nyhet man valt att smälla upp där i alla fall. Varför inte det? Och ingenstans på facebooksidan står det mer om de nominerade. Vilka de är? Hur många i varje kategori osv? Om man trycket på länken till omröstningen så kan man ju se förstås, men det är inte direkt överskådligt.

Det är 10 nominerade i varje kategori och de enda två som gör mig det minsta engagerad är (föga förvånande i och för sig) kokböcker och barnböcker. Där är det faktiskt svårt att välja. Fast urvalet känns ju skumt. Nog för att barnen gillade boken om Sommarskuggan t ex, men årets bästa barnbok? Nja… Då ligger både Frallan och kärleken av Sara Ohlsson, Knäckarbanketten av Sara Bergmark Elfgren och Bara rumpor av Annika Leone bättre till t ex.

Nä, jag tycker nog att transparensen i det här priset kunde vara bättre men jag hoppas ändå att detta är ett litet steg i rätt riktning för Adlibris som hamnar någonstans i samma kategori som Postnord och Skånetrafiken när det gäller tillit från min sida. Så många försenade paket (julklapparna förra året!) och felleveranser de gett mig. Jag tänker att de tagit sig vatten över huvudet och växt lite för snabbt för för några år sedan var de toppen. Och de har ju fortfarande bra priser. De kanske skulle satsa lite mer på kärnverksamheten böcker, och då är ju det här priset en bra grej. Om de satsar lite mer på pr och information kanske det kan bli bra? Som det är nu går det nämligen inte ens att googla sig till info om priset från någon av mina enheter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.