Ett av årets tre teman på Bokmässan i Göteborg är Medievetenhet, eller Medie- och informationskompetens. Så här skriver man på mässans hemsida om temat:
”Samhällsutvecklingen har de senaste decennierna formats av digitaliseringens kraftfulla framfart. Informationsflödet ter sig på ett annat sätt än tidigare. Idag förs en stor del av både det privata och offentliga samtalet via medier. Vi omges av information och budskap och vi bidrar också själva till flödet. Internet och sociala medier har gjort entré, och alla har möjlighet att bli publicister.”
Och här kommer ju inte minst vi in, som just publicister. Även om jag personligen nog aldrig kallat mig själv det. Medie- och informationskompetens (eller MIK) är också veckans tema här på Kulturkollo och vi kommer att göra en digital djupdykning i allt vad sociala medier och informationssökning heter. Själv ser jag fram emot att kanske lära mig en del då det är något år sedan jag senast satte mig ner med en bok i ämnet då föräldraledigheten inte bjudit på så många tillfällen till förkovring. Ja, om man inte räknar Bamses nummer om Källkritik förstås, som jag kanske läst en si sådär 50 gånger vid det här laget.. Vi ser fram emot en spännande vecka och hoppas naturligtvis att även ni ska hänga med.